Κυριακή 7 Ιουλίου 2013

Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ (24) - ΣΥΝΤΟΜΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΥΠΟ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΙΕΡΕΜΙΟΥ ΦΟΥΝΤΑ


ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ 


























24. «ΠΛΗΡΩΤΙΚΑ»


+από το βιβλίο του Επισκόπου 
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+ 
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα-

1. Ερμηνεύοντας την Θεία Λειτουργία, αδερφοί μου χριστιανοί, φτάσαμε μετά την Μεγάλη Είσοδο, μετά τα «Άγια», όπως λέμε. Η Μεγάλη Είσοδος είναι μια λειτουργική αναπαράσταση του ερχομού του Χριστού από την Βηθανία στην Ιερουσαλήμ για να σταυρωθεί. Τώρα με την Μεγάλη Είσοδο τα Τίμια Δώρα μεταφέρθηκαν από την Προσκομιδή πάνω στην Αγία Τράπεζα, για την θυσία που πρόκειται να γίνει. Αφού τα θυμιάσει και τα προσκυνήσει ο Ιερεύς τα Τίμια Δώρα λέει με δυνατή τη φωνή: «Πληρώσωμεν την δέησιν ημών τω Κυρίω». Δηλαδή, «να συμπληρώσουμε την προσευχή μας στον Θεό», να Του πούμε περισσότερα. Του είπαμε στην αρχή δεήσεις με τα «Ειρηνικά», Του είπαμε έπειτα περισσότερες δεήσεις με την λεγόμενη «Εκτενή δέηση», αλλά τώρα ο Ιερεύς μας λέει να προσθέσουμε και άλλες δεήσεις στον Θεό. «Πληρώσωμεν», λοιπόν, «την δέησιν ημών τω Κυρίω»! Τα όσα θα πούμε με τις δεήσεις αυτές λέγονται «Πληρωτικά». Και καταλαβαίνετε γιατί λέγονται έτσι. Λέγονται «Πληρωτικά», επειδή αρχίζουν με το κέλευσμα του Ιερέα «Πληρώσωμεν».




2. Με τα «Πληρωτικά», με τις δεήσεις δηλαδή που θα πει τώρα ο Ιερέας να κάνουμε, ετοιμάζει και τον εαυτό του και τον λαό για την Θυσία που πρόκειται να γίνει. Γιατί οι επτά αυτές νέες δεήσεις δεν είναι σαν τις άλλες. Οι άλλες προηγούμενες δεήσεις ήταν κάπως γενικές και αφορούσαν τον βίο μας. Ετούτες όμως οι νέες επτά δεήσεις, που θα ακούσουμε τώρα με τα «Πληρωτικά», είναι ποιο ειδικές και αφορούν καθαρά την πνευματική μας ζωή.
Κτά πρώτον ο Ιερέας μας λέγει να προσευχηθούμε για τα Τίμια Δώρα, που έβαλε πάνω στην Αγία Τράπεζα. «Υπέρ των προτεθέντων Τιμίων Δώρων, του Κυρίου δεηθώμεν», λέει. Αλλά, σε τι να προσευχηθούν οι χριστιανοί για τα Τίμια Δώρα; Δεν ξέρω, χριστιανοί μου, να σας απαντήσω, τι σημαίνει ακριβώς η προτροπή αυτή του Ιερέα το να προσευχηθούμε «υπέρ των προτεθέντων Τιμίων Δώρων». Πιθανόν με την προτροπή του αυτή να θέλει να μας πει να προσευχηθούμε να διαφυλαχθούν αβλαβή τα Τίμια Δώρα που είναι τώρα πάνω στην Αγία Τράπεζα. Να μην γίνει δηλαδή καμία ζημιά και παραπέσουν, όπως ήταν εύκολο να γίνει αυτό παλαιά στις κατακόμβες. Και ήταν εύκολο πάλι στις κατακόμβες τα διάφορα ζωύφια, που υπήρχαν εκεί, να ορμήσουν στο Άγιο Ποτήριο.
  



3. Αλλά είναι ωραίες και πολύ πνευματικές οι υπόλοιπες δεήσεις που μας προτρέπει ο Ιερέας να κάνουμε στον Θεό. Μας λέει να ζητήσουμε από τον Θεό να είναι καθαρή η μέρα που υποδεχτήκαμε. Να είναι «αγία, ειρηνική και αναμάρτητη»!
Με την ευκαιρία αυτή, χριστιανοί μου, σας λέω να προσεύχεστε κάθε πρωί στον Ιησού Χριστό για την ημέρα που ξημέρωσε. Να Του λέτε: «Ευλόγησε, Χριστέ μου, την σημερινή ημέρα που μου χάρισες. Να μην πάθω κακό, ούτε να κάνω κακό»! Έπειτα ο Ιερέας μας λέει να ευχηθούμε στον Θεό να μας δώσει άγγελο ειρήνης, για να μας καθοδηγεί στον άγιο δρόμο Του και να μας φυλάει από κάθε κακό ψυχικό και σωματικό. Μετά μας λέει να παρακαλέσουμε για την συγχώρηση και την άφεση των αμαρτιών μας. Να το προσέχετε πολύ, χριστιανοί μου, το αίτημα αυτό, το «συγγνώμην και άφεσιν των αμαρτιών». Όταν το ακούτε, να λέτε: «Συγχώρησέ με, Χριστέ μου, για τα αμαρτήματά μου, αυτά που έκανα με το θέλημά μου και αυτά που έκανα χωρίς το θέλημά μου». Μετά, πάλι ο Ιερεύς μας προτρέπει εδώ στα «Πληρωτικά» να ζητήσουμε από τον Θεό να περάσουμε τον υπόλοιπο χρόνο της ζωής μας με ειρήνη και μετάνοια. Είναι πολύ δυνατό το αίτημα αυτό, χριστιανοί μου. Και κάθε φορά που το ακούμε να το παίρνουμε σαν απόφασή μας για τα υπόλοιπα χρόνια της ζωής μας. Απόφαση να περάσουμε με «ειρήνη» την ζωή μας, όταν δεν μαλώνουμε με κανέναν. Αλλά αυτό θα το πετύχουμε με το να μην κατηγορούμε κανέναν! Και περνάμε με «μετάνοια» την ζωή μας με το να θυμόμαστε τα αμαρτήματά μας και να λέμε γι’ αυτά μέσα από την καρδιά μας:  «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησέ με».




4. Τέλος, ο Ιερέας μας λέει να παρακαλέσουμε τον Θεό για τα τέλη της ζωής μας: «Χριστιανά τα τέλη της ζωής ημών»! Να παρακαλέσουμε πρώτα τα τέλη της ζωής μας να είναι «ανώδυνα». Να μην μας έρθουν δηλαδή αρρώστιες με οδύνες και πόνους. Και είναι φοβερό το να πονάει κανείς!... Να παρακαλέσουμε έπειτα τα τέλη της ζωής μας να είναι «ανεπαίσχυντα». Να μην κάνουμε δηλαδή στα γεράματά μας ντροπής πράγματα. Γιατί έχει συμβεί και αυτό. Άνθρωποι δηλαδή να πέρασαν καθαρά τα νιάτα τους και την μετέπειτα ζωή τους, αλλά στα γεράματά τους, επειδή υπερηφανεύτηκαν και δεν πρόσεξαν, να έχασαν την Χάρη του Θεού και να έκαναν ντροπής και αισχύνης πράγματα. Γι’ αυτό και παρακαλούμε για «ανεπαίσχυντα» γεράματα.

Και αφού ο Ιερέας μας είπε να παρακαλέσουμε για τα τέλη της ζωής μας, για τα γεράματά μας, μας λέει στο τέλος να δεηθούμε στον Θεό γι’ αυτό που θα συμβεί μετά τα γεράματά μας. Τι θα γίνει τότε, χριστιανοί μου; Σας εύχομαι να έχετε βαθιά – βαθιά γεράματα, να ζήσετε πολλά – πολλά χρόνια. Πάνω από εκατό! Αλλά είτε το θέλουμε είτε δεν το θέλουμε, είτε μας αρέσει είτε δεν μας αρέσει, μια μέρα θα φύγουμε από τον μάταιο αυτό κόσμο. Μια μέρα θα πεθάνουμε….  Και μετά; Μετά θα έρθει η Ημέρα της Δεύτερης Παρουσίας του Χριστού και θα κριθούμε όλοι μας για ότι πράξαμε και για ότι είπαμε. Τι απολογία θα δώσουμε τότε; Γι’ αυτό μας λέει στο τέλος ο Ιερέας να ζητήσουμε από τον Χριστό να έχουμε καλή απολογία την Ημέρα της Κρίσεως, τότε, όταν θα παρασταθούμε μπροστά στο φοβερό Του Βήμα. Ας σκεπτόμαστε, χριστιανοί μου, την Ημέρα αυτή και ας φροντίζουμε από τώρα, με μετάνοια και με εξομολόγηση, να είναι καθαρή η ψυχή μας για να έχουμε θέση στην Βασιλεία του Χριστού την επουράνιο, ΑΜΗΝ.





+από το βιβλίο του Επισκόπου 
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+ 
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου