Παρασκευή 5 Ιουλίου 2013

Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ (22) - ΣΥΝΤΟΜΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΥΠΟ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΙΕΡΕΜΙΟΥ ΦΟΥΝΤΑ



ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ 























22. ΠΡΟΣΚΟΜΙΔΗ (β)


+από το βιβλίο του Επισκόπου 
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+ 
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα-


Για την Προσκομιδή σας μίλησα στο προηγούμενο κήρυγμά μου, αδερφοί μου χριστιανοί. Αλλά είναι τόσο πολύ σπουδαία η τελετή της Προσκομιδής, ώστε αναγκάζομαι να σας ομιλήσω και σήμερα πάλι για το ίδιο θέμα.



1. Η Προσκομιδή είναι μια  " Λειτουργία εν εμβρύω", όπως την είπαν και όπως το είπαμε στο προηγούμενο κήρυγμά μας. Είπαμε ότι για να γίνει η Προσκομιδή, αναγκαίο είναι το Πρόσφορο, που εδώ στα χωριά μας το λέμε και «Λειτουργιά». Τι ωραία αυτή η ονομασία των γιαγιάδων μας! Σαν να θέλουν να πουν ότι το Πρόσφορο το λέμε «Λειτουργιά», επειδή χωρίς αυτό Λειτουργία δεν γίνεται.
 Αλλά το Πρόσφορο, που είναι αναγκαίο  για την Θεία Λειτουργία, όπως και το Νάμα πάλι, τα φέρνει ο λαός. Ώστε η Θεία Λειτουργία, βαθιά – βαθιά, αρχίζει από τότε που η ευλαβής γυναίκα ζυμώνει το Πρόσφορο. Ναι, έτσι είναι, χριστιανοί μου! Και το ότι αυτό είναι αλήθεια φαίνεται από μια ευχή του Ιερέα που λέει όταν παίρνει το Πρόσφορο και το Νάμα. «Μνήσθητι, Κύριε, - λέγει ο Ιερέας – των προσφερόντων τα Δώρα ταύτα και υπέρ ων και δι ων και εφ ‘ οις αυτά προσεκόμισαν».  Τι σημαίνουν τα λόγια αυτά; Ακούστε, θα σας πω τι σημαίνουν: Όταν η χριστιανή γυναίκα στο σπίτι της ζυμώνει το Πρόσφορο, εκείνη την ώρα πρέπει να προσεύχεται. Να προσεύχεται στον Χριστό και στην Παναγία και σους Αγίους ότι έχει η καρδιά της. Για την οικογένειά της, για τους αρρώστους, για τα κακά που γίνονται στον κόσμο και ο, τι άλλα  αιτήματα έχει. Και όλες αυτές τις προσευχές, που τις λέει ζυμώνοντας το Πρόσφορο, ο Ιερέας τις συμπεριλαμβάνει με την ευχή που λέει στην Προσκομιδή και στην Θεία Λειτουργία γι ‘ αυτούς που προσέφεραν Πρόσφορο και Νάμα. Ξαναλέω την ευχή του Ιερέα: «Μνήσθητι, Κύριε, - λέγει ο Ιερέας – των προσφερόντων τα Δώρα ταύτα και υπέρ ων και δι ων και εφ ‘ οις αυτά προσεκόμισαν».




2. Δόξα τω Θεώ που στην επαρχία μας, και στην Γορτυνία και την Μεγαλόπολη, υπάρχουν χριστιανικές οικογένειες με λειτουργικό πνεύμα, που ζυμώνουν Πρόσφορο για την Θεία Λειτουργία. Είπαμε όμως πολλές φορές, ότι το Πρόσφορο πρέπει να είναι ζυμωμένο καλά με καθαρό σιταρένιο αλεύρι, με προζύμι και όχι με μαγιά. Και το κρασί επίσης να είναι κατάλληλο για την Θεία Κοινωνία. Αλλά τι θα γίνει, χριστιανοί μου, με τα νέα παιδιά, τα μετά από εμάς; Πρέπει και τα νέα παιδιά να μάθουν να ζυμώνουν Πρόσφορο. Γι’ αυτό, μανάδες και γιαγιάδες, σας συνιστώ, όταν ζυμώνετε το Πρόσφορο, να καλείτε κοντά σας και την κόρη ή την εγγόνα σας, για να βλέπει πώς το ζυμώνετε και να της λέτε: «Αυτό που ζυμώνουμε τώρα, παιδάκι μου, θα το πάμε στην Εκκλησία, θα το δώσουμε στον παππούλη και αυτός θα το δώσει στον Θεό. Γι’ αυτό και το λέμε «Πρόσφορο», επειδή θα το προσφέρουμε στον Θεό. Και ο παππούλης, ο καλός μας ο παπάς, με την Θεία Λειτουργία που θα κάνει, αυτό, ναι αυτό που ζυμώνουμε τώρα, θα γίνει το Σώμα του Χριστού! Να μάθεις και εσύ, παιδάκι μου, να ζυμώνεις το Πρόσφορο. Κοίταξέ με τι κάνω και την άλλη φορά θα το ζυμώσεις εσύ». Και όταν, μάνα και γιαγιά, όταν η κορούλα σας ή η εγγονούλα σας, από τώρα μικρή που είναι, φιλοτιμηθεί και ζυμώσει κάποτε το Πρόσφορο, εσείς να την αγκαλιάσετε και να της δώσετε χίλιες ευχές. Και όχι μόνον αυτό, αλλά και να την φιλοδωρήσετε. Να της δώσετε κάτι απ’ το «κομπόδεμα»! Θα της αρέσει πολύ αυτό και θα το ξανακάνει!.




3. Είναι σπουδαία, λοιπόν, χριστιανοί  μου, και ωραία η τελετή της Προσκομιδής. Γι’ αυτό και οι Ιερείς την τελούν με περισσή ευλάβεια. Όταν κάποτε ο Πατριάρχης Ιερεμίας πήγε στην Ιερά Μονή της Βαρνάκοβας στην Φωκίδα, είδε εκεί τον όσιο Δαυίδ – αυτόν που μετά πήγε στην Εύβοια – να κάνει Προσκομιδή και να είναι δύο μέτρα πάνω από την γη! Με τόση μεγάλη ευλάβεια ο Άγιος τελούσε την Προσκομιδή και τόσο πολύ ήταν αφοσιωμένος σε αυτήν!
Στην Προσκομιδή ο Ιερέας διαβάζει ονόματα, ζωντανών και πεθαμένων ονόματα. Εκεί είναι η κανονική μνημόνευση των ονομάτων. Τώρα στην μνημόνευση την ακούτε στα «Άγια». Και αυτή πάλι είναι κανονική θέση για μνημόνευση, γιατί είπαμε ότι η Προσκομιδή πρώτα γινόταν μετά το Ευαγγέλιο. Και το να μνημονεύει ο Ιερέας ονόματα στα «Άγια», θυμίζει αυτή την κανονική θέση της Προσκομιδής.
Μνημονεύει λοιπόν ονόματα ο Ιερέας στην Προσκομιδή. Εδώ, αγαπητοί, θα έπρεπε να έχουμε χρόνο πολύ για να σας πω πολλά περιστατικά από ευλαβείς και Αγίους Ιερείς που μνημόνευαν ονόματα και τι εμπειρίες είχαν από τις μνημονεύσεις αυτές!.. 



Ο αγιασμένος παπά – Νικόλας ο Πλανάς είχε στην Προσκομιδή ένα σακκούλι γεμάτο ονόματα και μνημόνευε και μνημόνευε και δεν τελείωνε. Και ο ψάλτης, που κρύωνε, του έλεγε από το Ψαλτήρι: « Άντε, παπά μου, τελείωνε! Θέλεις να βγάλεις τους πεθαμένους από την κόλαση και να βάλεις εμάς στον τάφο;»! 



Ο άλλος πάλι αγιασμένος πατήρ Ιάκωβος Τσαλίκης είδε, όταν τελούσε την Προσκομιδή, είδε, λέγω, τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου Μακάριο, τον Εθνάρχη, να τον πλησιάζει και να του ζητάει σαν ζητιάνος να βγάλει και γι’ αυτόν ένα ψιχουλάκι στο άγιο Δισκάριο. Και άλλοτε ο ίδιος Πατέρας είδε την μητέρα του, την κυρα – Θοδώρα, να του παραπονείται ότι κάποια φορά δεν την μνημόνευσε στην Προσκομιδή.




Χριστιανοί μου! Είναι πολύ σπουδαία η τελετή της Προσκομιδής. Είναι Μυστήριο, γιατί είναι δεμένη με το Μέγα και ιερό Μυστήριο, την Θεία Λειτουργία. Τελειώνοντας, σας λέγω να δίνετε συχνά χαρτάκια στον Ιερέα σας, για να σας μνημονεύει τα ονόματα. 

Βρέστε παπά να σας μνημονεύει στην Προσκομιδή! Και δώστε του από τώρα φιλοδώρημα – το «κούρμπανο», που συνιστούσε να δίνουν στους Ιερείς ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός -, για να μνημονεύει το όνομά σας μετά τον θάνατό σας, μετά τα εκατό σας!!! 


+από το βιβλίο του Επισκόπου 
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+ 
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου